کد مطلب:32952
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
چگونه ممكن است كه از خداوند خلقت عبثي صورت نگيرد؟
تمام جنبه هايي كه در خداوند است به موجب آنها امكان ندارد كه خلقت عبثي صورت بگيرد. اول از همه، قدرت غير متناهي اش را ذكر مي كند كه عجز و ناتواني در كار نيست. ممكن است انسان كار عبثي بكند ولي منشأ عبث بودن آن اين است كه قدرتش نارساست. خيلي اوقات آدم يك كاري را شروع مي كند و بعد به نتيجه و نهايت نمي رسد و علت به نتيجه نرسيد نش اين است كه نتوانسته است؛ مي گويد يك كار لغو بيهوده اي كرديم، به جايي هم نرسيد. «اَلمَلِك» صاحب قدرت مطلقه، «الحق»آن كه در ذات او هيچ نوع بطلاني و نقصي و نابودي اي نيست، ثابت است. كانه مي خواهد بگويد آن كه حق است خلقتش هم حق است؛ ذي الحق حق است. شما مي گوييد خلقت عبث و باطل است؟ تعبير ديگر قرآن اين است كه به جاي «عبث» كلمه «باطل» را آورده است. از حق، حق ناشي مي شود نه باطل؛ از حق، عبث ناشي نمي شود (چون عبث مساوي است با باطل). «لا اله الا هو» كأنه در اينجا اين سخن گفته مي شود كه شايد موانعي، مزاحمي در كار باشد، قدرت و خداي ديگري مانع كار شود، مثل داستان خير و شرهايي كه در فلسفه هاي ثنوي و اديان ثنويه بوده است. [ميگويد] معبودي غير او نيست، چون رب هميشه معبود است، يعني ربي غير او نيست، لذا بعد هم كلمه «رب» را آورده: «رب العرش الكريم» صاحب عرش بزرگوار.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج4 - معاد
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.